MC TURE & OPLEVELSER / TOURING
<< Aug 2017 >> >
Man Tir Ons Tor Fre Lør Søn
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31  
 
Hjem > MOTOROLIE

MOTOROLIE

 Levering fra lager......

 

 

 Hvad betyder de forskellige oliespecifikationer for din motorcykelmotor? - se svar længere nede på siden...

1/2-SYNTETISK

 

Kr. 299,00

API SM

(overgår API SC til SL der alle er forældede specifikationer fra 1964 - 1996)

specifikationerne

samt

JASO T 903:2006 MA2

den foretrukne

til normal kørsel

og til TOURING

HELSYNTETISK

kr. 460,00

API SM

(overgår API SC til SL der alle er forældede specifikationer fra 1964 - 1996)

 specifikationerne

samt

JASO T 903:2006 MA2

rekommanderbar til

krævende kørsel

(bjerg-etaper)

½- SYNTETISK


 

Kr. 90,00

API SM

 (overgår API - SC til SL der alle er forældede specifikationer fra 1964 - 1996)

 

 

 MINERALSK OLIE

SAE15W-40 + SAE20W-50

kan leveres

OBS: HONDA Fabriken fraråder brug af denne type Mc olie. 

 

 

Hi-Flo Oliefilter

HONDA CX/GL 500/650

VTR 250, CB 250, CMX 450, CB 400

CBX 550

 

 

---------------------------------------

 

 

 

NGK DR8-ES-L tændrør

 

 

-----------------------------------------

 

Mange oliefabrikanter leverer desuden en såkaldt semi-syntetisk eller halv-syntetisk motorolie. Der er her tale om olier, hvor baseolien er en blanding af de almindelige mineralske olier og de syntetiske olier. Der er dog ikke nødvendigvis tale om halvt af hver.
 
De såkaldte hydrogenkrakkede olier har udgangspunkt i de mineralske olier, og der er her tale om, at man ved yderligere raffinering efter en speciel proces når frem til en høj-kvalitets baseolie. Den tangerer de egenskaber, man ellers kun kan opnå med de syntetiske olier, blandt andet med et højt viskositetsindeks (over 135), lav fordampning og god shear-stabilitet.
 
Belastning og driftstemperatur
Olie er, som tidligere nævnt, ved afkøling tykkere og ved opvarmning tyndere. Et godt smøremiddel beholder en konstant viskositet under forskellige temperaturer og anvendelsesforhold i en længere periode.
 
Driftstemperaturen er den altafgørende parameter for valget af olietype. Det optimale som mc-kører vil være at have et olietermometer monteret, så man kan holde øje med oliens temperatur.
 
Ved almindelig kørsel ligger driftstemperaturen på olien normalt mellem ca. 80-120°C, og her vil en normal god mineralsk eller del-syntetisk motorolie gøre god fyldest.
 
Belaster man motoren vedvarende hårdt, eksempelvis på bane, ved bjergkørsel eller ved langsom kørsel med ringe fartvindskøling, kan det få driftstemperaturen til at stige. Her vil en fuldsyntetisk olie være at anbefale, da dens evne til konstant at klare høje temperaturer er bedre.
 
Ved kørsel om vinteren i temperaturer lavere end -10°C anbefales en fuldsyntetisk olie, da dens flydeegenskaber ved lave temperaturer er langt bedre.
 
Kinematisk viskositet og driftstemperatur
Kinematisk viskositet er et udtryk for en væskes modstand mod at flyde. Altså hvor let eller svært en olie flyder ved en given temperatur. Den måles ved forskellige driftstemperaturer og måles i enheden centistokke (cSt).
 
Ved en almindelig driftstemperatur ved 100°C ligger de fleste motorer på et niveau omkring 18 cSt, men i en halvvarm tilstand ved cirka 40°C er der stor forskel på, hvor let eller svært olien flyder. Opvarmningsfasen er kritisk, da olien ikke så hurtigt løber ud til oliepumpen og smørestederne, og derfor gælder det om, at holde omdrejningerne på et moderat niveau. Får motoren for mange omdrejninger i kold tilstand, risikerer man i værste fald rivning eller havari.
 
Specielle olier for mc
En motorolie er resultatet af en række kompromisser. Forholdene i en motorcykelmotor er på flere områder anderledes end i en bilmotor.
 
En motorcykelolie skal ud over motoren samtidig ofte anvendes som smøring for gearkasse og kobling. Da den desuden i mindre grad vil blive anvendt i frostvejr, har producenten mulighed for at tilgodese olien for netop disse ting. Der kan blandt andet være tale om at tilsætte additiver, der forbedrer koblingsfunktionen.
 
 
 
--------------------------
 
 
 
 
 
Foto taget på Grossglockner
SalzburgerLand MC-TOUR 2011
5 Honda CX/GL 500/650 + 2 CX 500 Turbo
+ 1 Kawa + 1 Moto Guzzi 
  
 

BLIV KLOGERE på oliespecifikationerne

 

og hvad det kan betyde for netop din motorcykel..

 

Kort fortalt er det amerikanske API system en klassifikation af motorolie, hvor der bl.a. beskrives forskellige motor- og olietest.

 

Kendingsbogstavet ”S” er for benzinmotorer og kendingsbogstavet ”C” er for dieselmotorer.
Det efterfølgende bogstav angiver kvalitetsniveauet, og jo længere frem i alfabetet jo højere er kvaliteten.
Det højeste API niveau for benzinmotorer er i dag API SM som blev frigivet i 2005.
Det ligger i API systemet, at det er bagud dækkende, hvilket vil sige at API SM også dækker kravene i API SL – API SJ – API SH …, og at API SL dækker kravene i API SJ – API SH – API SG … osv.
(API SI og API SK er udeladt af systemet pga. uheldige bogstavkombinationer, som kan forveksles med andre specifikationer indenfor oliebranchen) 

 

I API systemet er alene beskrevet krav til beskyttelse af motoren mod slid og afsætninger og oliens holdbarhed. Øvrige krav som bl.a. brændstoføkonomi og specifikke hensyn til f.eks. koblinger i motorcykler skal man finde i andre specifikationssystemer.

 

 

I udviklingen af motorolie til personbiler er især medtaget kravet om forbedret brændstoføkonomi, og for at kunne opfylde disse anvendes særlige friktionsnedsættende additiver, som man har konstateret kan have en uheldig indvirkning på koblinger i motorcykler. De friktionsnedsættende additiver kan bevirke, at koblingen skrider og derved ikke virker efter hensigten, og i værste fald slides for hurtigt op.

 

 

Dette er grunden til at der skelnes mellem motorolier til personbiler og motorcykler, og for at kunne vurdere hvilke motorolier som er velegnede til motorcykler med oliebadskoblinger har den japanske pendant til API – JASO – defineret et system.

Kort fortalt skelnes mellem JASO MA – uden friktionsnedsættende additiver – og JASO MB – med friktionsnedsættende additiver, og fremgår det af etiketten at produktet opfylder JASO MA er det et korrekt valg til motorcykler med kobling i oliebad.

 

 

At olien opfylder API SL, selvom kravet kun er API SG, er kun en fordel da det giver bedre beskyttelse og derved længere holdbarhed af selve motoren.

---------------------------------------------------

 

Forklaring til de enkelte normer i API-systemet

 

Bogstavkode
Forklaring
SA
Ren mineralsk olie. Kun til ældre motorer, hvor det foreskrives.
SB
Olie tilsat anti-iltning og anti-slid additiver. Kun til ældre motorer, hvor det foreskrives.
SC
Olie tilsat additiver der modvirker aflejringer ved kolde og varme driftsforhold. Typisk for motorer fra 1964-67.
SD
Olie med et højere indhold af additiver end API SC. Typisk motorer fra 1968-70/71.
SE
Olie der yder større beskyttelse end API SD. Typisk motorer fra 1972-79.
SF
Olie med stort indhold af additiver. Imødekommer kravene til motorer (også med turbo) fra 1980-88.
SG
Olie til motorer, hvor der stilles yderligere krav om stabile olier af hensyn til lange skifteintervaller og iltningsstabilitet. Gælder for motorer fra 1989-92/93.
SH
Specifikation trådte i kraft i 1993. Specifikationen er som API SG, men med strengere krav for brug af API SH betegnelsen.
SJ
Specifikation trådte i kraft i 1996. Specifikationen er som API SH, men med tilføjelse af en ny brændstofbesparende test, og en højtemperatur-test ved 150°C.
SL
Specifikation trådt i kraft 2001. Specifikationen er som API SJ, men med endnu strengere krav til temperaturstabilitet, slidtage og sod.
SM
Specifikation trådt i kraft 2004. Forbedret iltningsstabilitet, mindre aflejringer, mindre slidtage og bedre ydeevne ved lave temperaturer.

 

Måske skulle du også overveje

ET OLIESKIFT

til det bedste...

 
 

 Alle priser er afhentningspriser

men

sendes gerne overalt i DK mod ordinær porto

4 ltr motorolie + oliefilter + 2 tændrør

kan sendes for kr. 90,00 i portoudgift